På bilden nedan ser man en infästning till benen som är limmade samt markering var skruven skall hamna

På bilden nedan ser man en infästning till benen som är limmade samt markering var skruven skall hamna. Modulen kommer att stå på fyra ben eller om den står i kedja minst 2 ben behöver användas.

Själva infästningen vart inte riktigt helt plan. Fick inte riktigt till med passformen helt korrekt. Så det vart att planslipa lite för att få det helt plant och snyggt.


Här skruvas det i skruvar som håller benen på plats tillsammans med limmet på plats

Här skruvas det i skruvar som håller benen på plats tillsammans med limmet på plats


Här är skruven på plats

Här är skruven på plats. Nedförsänkta och sedan kommer jag troligtvis lägga på plastiskt trä för att dölja skruvarna för att få helt plana och fina sidor. Vi får se hur bra det blir.


 Här provas beninfästningarna på modulen

Här provas beninfästningarna på modulen. Så modulen står på fyra ben och själva benet hålls på plats av en skruv på insidan. Exempel på skruven kommer att visas senare. Skruven har en liten plastdel där skallen finns normalt som gör det lätt att skruva fast den.


 Markisoleringsplattan som bildar underlaget för marken

För att stödja markisoleringsplattan som skall bilda underlaget för marken kring spåret vart jag tvingad att limma fast lite stödbitar så att markisoleringsplattan har något stödja sig mot.


snedställda biten på underlaget för spåret som finns där för att dämpa ljudet

Här är undersidan och där ser man en stöd bit samt att den fått en skruv för ökad styrka. Här syns också den snedställda biten underlaget för spåret som finns där för att dämpa ljudet.


Markisoleringsplattorna

Markisoleringsplattorna som jag köpte in är ljusblåa och rätt täta. Modulbyggare använder dessa för att de inte brinner lika bra som cellplast. Alla dessa plattor smular om man skär i dem och därför skär jag dem med ett verktyg som har en glödtråd. Det vågmönster som syns är att jag har varit för ivrig och tryckt på för hårt. På bilden ser man den utskurna plattan som är rätt tunn ca 2 cm i tjocklek när denna limmas på plats. En del av det som sticker upp ovan rälsbädden kommer att försvinna.


Här syns beninfästningarna när de är färdiga

Här syns en annan del av modulen och som vanligt mängder med trälim för att plattan skall sitta. Varför används en markisoleringsplatt istället för en träskiva? Det finns två anledningar och den första är att försöka hålla vikten nere. Redan nu väger modulen 5-6 kg utan ben. Den andra orsaken är att trä fortplantar stomljud mycket bättre än om man använder något annat.


Nu när modulens markplan grund är klar kommer en planering av hur landskapet att ske, rälsen skall limmas och lödas fast samt elsystemet kommer dras. Landskapet kommer att tillpassas samt spackla landskapet så att det blir jämt inför en grundmålning samt gräs och annat skall kunna appliceras på modulen.

Min hemmabana

Jag har plats för ungefär runt 8-10 meter moduler och två av dessa måste vara en 90 graders sväng. Dessa två moduler kommer att hantera denna kurva i lägenheten. Har inte funderat på vilket landskapa jag skall ha på dessa två moduler. Vi får se.

Till min hemmabana>

Mina moduler

Skala N
Temat för dessa moduler är FREMO N-RE och Sverige. För tillfället finns en rak, fyra kurvor och Rö station med sina tre moduler.
En bunt moduler i skala N>

Skala H0N3
Temat för dessa moduler är SRJ och smalspår för H0. Denna sida innehåller beskrivningar av alla mina moduler, hur de är byggda samt vilken status de har för tillfället. 
En samling moduler för Roslagsbanan SRJ>

Bra Länkar

En kort lista till andra länkar där jag är antingen äger eller är webmaster. Håll till godo.

skeppsmodeller.se >

shipmodelling.eu >

e-legitimation.info >

stockholmsskalabat.se >